Bevestiging

Hoe verslaafd zijn we aan stimuli en communicatie met andere mensen? In zijn youtube-video Isolation onderzoekt Michael Stevens wat een totaal gebrek aan stimuli met de menselijke psyche doet. Wat is het effect op een mens als hij geen interactie met de buitenwereld meer heeft? Om dit te testen sluit hij zichzelf vrijwillig drie dagen lang op in de saaiste isoleercel van de wereld: witte muren, een witte lamp, witte meubels. Zelfs zijn eten bestaat uit een witte pap.

In de eerste uren nadat hij de isoleercel weer uit was maakte hij deze opmerking:

It was just me with myself for three days. It was only me. In the room I was fine being alone. But then, near the end, as I started to anticipate coming out and being able to talk to people and share my experience, I realized how important that was. If you only have your own experiences, you’re not fully having them, you have to have someone else to listen to them and react to them, and then you fully experience them.”

Sense of self

Michael’s gevoel is precies wat Turkle (2008) in haar essay over Tetheredness een other-directed sense of self noemt. Onze sense of self wordt langzaam veranderd door de altijd aanwezige connectie met anderen die we hebben dankzij bijvoorbeeld sociale media. Elke ervaring kan direct gedeeld worden op Facebook, Twitter of talloze andere online kanalen. Volgens Turkle wordt de mens zo in toenemende mate afhankelijk van de bevestiging (validation) van anderen omdat we die bevestiging zo gemakkelijk krijgen. Uiteindelijk leidt dit tot de situatie dat een gedachte of gevoel bevestiging van anderen nodig heeft om überhaupt (helemaal) tot stand te worden gebracht. Interacties en validaties van anderen zijn zó veelvoorkomend dat er een soort “sociale inflatie” optreedt.

Zien we de voorspellingen van deze theorie ook terug in de werkelijkheid? We weten dat het gebruik van sociale media (nog steeds) spectaculair toeneemt en inmiddels een derde van de wereldbevolking aan sociale media doet (Statista, 2017). Uit wetenschappelijk onderzoekt blijkt bovendien dat sociale media niet alleen psychologisch verleidelijk zijn maar dat steeds meer mensen aan sociale media verslaafd zijn en dat er een correlatie is met een lagere tevredenheid met het leven. (Hawi & Samaha, 2016). Zijn dit tekenen van een toenemende “sociale inflatie” die ons meer en meer afhankelijk maakt van de bevestiging die we krijgen via sociale media?

Referenties

Hawi, N. S., & Samaha, M. (2016). The Relations Among Social Media Addiction, Self-Esteem, and Life Satisfaction in University Students. Social Science Computer Review.

Statista. (2017). Statistics and facts about social media usage. Opgehaald op februari 2017 van: https://www.statista.com/topics/1164/social-networks/

Turkle, S. (2008). Always-on/always-on-you: The tethered self. In: J.E. Katz (Ed.), Handbook of Mobile Communication Studies (pp. 121-138). Cambridge, MA: MIT Press.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.